شبکه اجتماعی مجازی مثل هر شبکه اجتماعی از اجتماع و روابط انسانها در اجتماع تشکیل شده، تعداد روابط در یک شبکه یا اندازه شبکه در تعریف آن مهم نیست بلکه ممکن است نوع آن را تغییر دهد، کوچکترین اجتماع انسانی از 2 نفر تشکیل میشود.
در نظر بگرید 2 شخصی که بایکدیگر رابطه شغلی دارند هر کدام در همان زمان با شخص دیگری ارتباط عاطفی، خانوادگی، تجاری و ... دارند و در مرحله بعد باز هر کدام از این افراد که با 2 نفر اول ارتباط دارند با اشخاص دیگری ارتباطات دیگری دارند و این زنجیره ارتباطات مسلسل وار تکرار میشود، که به هر کدام از این ارتباطها یک گره گفته میشود و تعداد این گرهها اندازه یک شبکه اجتماعی را نمایش میدهد.حال اگر این افراد در یک محل مثل یک دهکده حضور فیزیکی داشته باشند این اجتماع کاملا ملموس خواهد بود.
ممکن است در یک جامعه انواع ارتباط یکطرفه وجود داشته باشد و افراد بدون تمایل به داشتن ارتباط در کنار یکدیگر به شکل ناخواسته در شبکه اجتماعی قرار بگیرند.
شاید برای شما جالب باشد که سعدی خیلی پیش از این در گلستان معروفش به شبکه اجتماعی و مهندسی اجتماعی به نثر فارسی اشاره کرده باشد:
رازی که نهان خواهی با کس در میان منه و گر چه دوست مخلص باشد،که مر آن دوست را نیز دوستان مخلص باشد، همچنین مسلسل.
از کنار هم قرار دادن کلمات شبکه و اجتماع نمیتوان به معنی کاملی برای شبکههای اجتماعی رسید ولی برداشت کلی از آن در ذهن نقش خواهد بست، واقعیت این است که شبکه اجتماعی از ابتدای بشریت وجود داشته ولی نوع مجازی آن که در ابتدای قرن 21 نمایان شده نمونهای است که با ظهور اینترنت، اصطلاح معروف دهکده جهانی را ترجمه کرده.شبکههای اجتماعی مجازی هم مثل سایر اجتماعات میتوانند دسته بندیهای مختلفی داشته باشند از جمله خصوصی، عمومی، تفریحی، تخصصی، ...
شبکه اجتماعی مجازی چیست؟
شبکه اجتماعی مجازی زنجیرهای از ارتباطات و گرههای شبکه اجتماعی یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است.
در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط افراد و سازمانها یا گروهها رو در رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد. اینروزها وقتی صحبت از شبکه اجتماعی در اینترنت میشود در واقع در حال صحبت از نوع مجازی و غیر قابل لمس شبکهای از ارتباطات انسانی هستیم . همزمان با ظهور شبکههای اجتماعی مجازی اصطلاحات جدیدی مثل رسانه اجتماعی و مهندسی اجتماعی نیز به گوش میخورند .
رسانه اجتماعی یا رسانه شبکه اجتماعی چیست؟ Social Media
رسانه اجتماعی بدون وجود اینترنت و شبکه اجتماعی مجازی بی معنا خواهد شد و در واقع رسانه اجتماعی (سوشیال مدیا) ابزارهای نرم افزاری تحت وبی را میگویند که به کاربران اجازه به اشتراک گذاری، ایجاد یا استفاده از محتوای تولید شده را میدهد و در واقع رسانه اجتماعی بستر یا باعث تشکیل یک شبکه اجتماعی میشوند یا ابزاری است که در یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوا استفاده میشود.
مردم در هر نقطه از جهان برای استفاده از انواع شبکههای اجتماعی دلایل مخصوص به خود را دارند ولی این نکته بسیار جالب است که بدانیم کدام شبکههای اجتماعی توانستند سلایق و نیازهای مردم جهان را بهتر درک کرده و درنتیجه محبوب تر گردند.
شبکههای اجتماعی پربازدید
1- فیسبوک (Facebook)
فیسبوک (Facebook) بزرگ ترین شبکه ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت شده) در سراسر جهان است. این شبکه اجتماعی محبوب در فوریه سال ۲۰۰۴ تاسیس و در طی ۱۲ سال موفق به جمعآوری بیش از ۱.۵۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه شد. بنا بر آمارهای رسمیبیش از یک میلیون کسب و کار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده میکنند. فیسبوک در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 10 میلیون فعالیت ماهانه توسط کاربرانش دارد.
2- یوتیوب (Youtube)
یوتیوب بزرگترین و محبوبترین رسانهی تصویری در بین شبکههای اجتماعی است که در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی پال تاسیس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل خریداری شد. این وبسایت در حال حاضر بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون بازدید ماهانه دارد.
3- اینستاگرام (Instagram)
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است. این پلت فرم در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و مالک اصلی آن هم فیسبوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده میکنند. یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام به واسطهی فیلترهای منحصر به فردی است که امکانات ویرایش عکس و ویدیو را ایجاد میکنند. تقریبا ۹۵ درصد کاربران این شبکه عضو فیسبوک هم هستند و بدین ترتیب شما میتوانید با یک تیر دونشان را هدف بگیرید. هم اکنون اینستاگرام حدود 800 میلیون بازدید ماهانه دارد.
4- توئیتر (Twitter)
توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و دفتر اصلی آن در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است. شاید این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر درتوییتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار، این رسانهی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهانهی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال میدهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانهی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخدهی به سوالات آنها و انتشارآخرین اخبار استفاده میکنند و همزمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری میکنند.
5- رِدیت (Reddit)
یک شبکهی اجتماعی مربوط به اخبار و سرگرمیاست. افرادی که در این سایت ثبت نام میکنند میتوانند پستها و لینکهای مستقیم خود را ارسال کنند. کاربران همچنین قادر به سازماندهی و تعیین موقعیت خود را بر روی صفحات سایت با رای دادن هستند. ارسالهایی که بیشترین رای مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و یا اصلی سایت قرار میگیرند. این شبکه توسط دو هم اتاقی به نامهای الکسیس اوهانیان و استیوهافمن که از دانشجویان دانشگاه ویریجینیای آمریکا بودند، در سال 2005 تاسیس شد و در حدود یک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در این وبسایت بیش از 36 میلیون کاربر است و بازدیدهای آنلاین ماهانهی آن هم بیش از 250 میلیون نفر است.
6- واین (Vine)
واین یک شبکه اجتماعی موبایلی بین المللی برای آپلود و دانلود و اشتراک گذاری ویدیو میباشد که توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی میشود. واین این قابلیت را دارد که شما بتوانید ویدیوهای زیبا و کوتاه بسازید و لحظات خوش خود را با تمامیدوستان خود اشتراک بگذارید و آنها میتوانند ویدیو شما را لایک کنند و نظراتشان را در رابطه با ویدیو شما اعلام کنند . برای ضبط ویدئو خود کافی است به حالت دوربین بروید و با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش ضبط ویدئو را ادامه دهید. هنگامیکه انگشت خود را از روی صفحه بردارید ویدئو نیز متوقف میشود و میتوانید صحنهای در شرایط دیگری را ضبط کنید و در آخر نتیجه کار خود را با دوستانتان در توییتر به اشتراک بگذارید. بازدیدهای آنلاین ماهانهی واین در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر میباشد.
7- پینترست (Pinterest)
پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی نسبتاً نوظهوری است که در ماه مارس 2010 تأسیس شده است و در همین مدت به موفقیت خیره کنندهای دست یافته و توانسته با سبک و سیاق جدیدی که دارد، کاربران زیادی را به خود جذب کند. پینترست مبتنی بر عکس است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از قطبهای انتشار عکس در دنیا تبدیل شده است. در پینترست میتوانید به تعداد نامحدود برای خود آلبوم تصاویر ایجاد کرده و آنها را بین دیگران به اشتراک بگذارید. پینترست برای تعداد و عناوین آلبومها و نوع عکسها هیچ محدودیتی قائل نشده است. شما میتوانید برای اهداف تبلیغاتی و یا جذب بیننده برای سایتتان در پینترست فعالیت میکنید. این سایت مانند یک بورد، تختهای از تصاویری است که شما میتوانید از سایتهای دیگری که از آنها دیدن میکنید، سنجاق یا پین کنید.
8- اَسک (Ask.fm)
یک شبکه اجتماعی جهانی است که در آن کاربران پروفایل خود را ایجاد میکنند و میتوانند سوالاتشان را به دیگر افراد ارسال کنند. برای اولین بار این یک نوع رسانه اجتماعی ناشناس بود که باعث شد که سوالات ناخواسته ارسال شوند. این وبسایت در سال 2010 ایجاد شد و تاکنون توانسته و روز به روز پیشرفت کند و حدود 160 میلیون بازدید ماهانه را برای خود داشته باشد.
9- تامبلر (Tumblr)
تامبلر یک وب سایت و یک پلتفرم وبلاگ است که به کاربران خود اجازه ارسال متن، عکسها، فیلمها، لینکها، نقل قولها و صدا را از طریق tumblelog میدهد. کاربران میتوانند کاربران دیگر را دنبال، و یا tumblelog خود را خصوصی نمایند که استفاده از خدمات آن بسیار ساده است. تامبلر 225 میلیون وبلاگ دارد و در حال حاضر حدود 115 میلیون فعالیت ماهانه در آن ثبت شده است.
10- فلیکر (Flickr)
فلیکر یکی از بزرگترین سایتهای اشتراک گذاری تصویر و ویدئو، خدمات وب و جوامع آنلاین است که توسط شرکت ludicorp در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و درسال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. این سایت به مرور به یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس تبدیل شده است. فلیکر تا به حال در مجموع 100 میلیون عضو ثابت و 112 میلیون بازدید ماهانه فعال دارد.
11- گوگل پلاس (Google Plus)
یازدهمین Google Plus یک شبکه اجتماعی ارائه شده توسط کمپانی گوگل میباشد که در سال 2011 معرفی شد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس که به G+ هم معروف است برای اشتراک گذاری عکس و متن و لینک مورد استفاده قرار میگرد. شبکه اجتماعی گوگل پلاس دارای ویژگیهای فراوانی میباشد. معمولا اکثر شبکههای اجتماعی برای اشتراک گذاری اطلاعات بین عموم اجتماع استفاده میشوند ولی گوگل پلاس دارای ویژگیهای خاصی برای بهبود کسب کار است. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
12- لینکدین (Linkedin)
لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفهای است که در سال 2002 توسط جف وینر ایجاد شد. این شبکه اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آنها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمیشود و کاربران این شبکه اجتماعی میتوانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت میکنند، آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. گوگل پلاس هم اکنون حدود 111 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد. لینکدین هم اکنون حدود 106 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
13- وی کی (VK)
وی کی VK یک برنامه شبکه اجتماعی است که تمام مردم دنیا را در کنار یکدیگر جمع میکند و به آنها کمک میکند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما میتوانید در این برنامه به دوستان خود پیام دهید و ببینید اوضاع زندگی آنها چطور است. شما همچنین میتوانید کارهای دیگری نظیر اشتراک گذاری عکس، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را نیز انجام دهید. وی کی هم اکنون حدود 95 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
14- کلاس میتس (ClassMates)
این روزها انواع شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و در این فضا اگر قصد دارید بهعنوان یک دانشجو از خدمات این فضاها بهصورت تخصصی استفاده کنید، Classmates را به شما پیشنهاد میکنیم. این فضا یکی از قدیمیترین شبکههای اجتماعی در جهان محسوب میشود که رندی کونترادز در سال 1995 میلادی آن را در قالب یک سرویس شبکهای مشترک راهاندازی کرده بود و در سال 2010 شبکه اجتماعی تکامل یافته آن را ارائه نمود. این شبکه اجتماعی بهگونهای ساخته شده است که تمامیاعضا بهراحتی میتوانند دوستان مهدکودک، دبستان، متوسطه، دبیرستان و دانشگاه را در آن پیدا کنند و در حال حاضر حدود 57 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.
15- میت آپ (Meetup)
وب سایت Meetup (میت آپ) یک شبکه اجتماعی مجازی تأسیس شده در سال 2002 است که امکان برقراری ملاقاتهای گروهی آفلاین در سرتاسر دنیا را فراهم میکند. در Meetup کاربران میتوانند به جستجو و عضویت در گروههای مختلف پرداخته و با یکدیگر در یک کلاب به صورت آفلاین ملاقات داشته باشند. گروهها معمولاً در زمینههای کلی مانند سیاسی، کتاب، سلامتی و بهداشت، فیلم، سرگرمی، شغلها، بازی و ... ایجاد شده اند. در واقع Meetup مکانی است که آدمهای با علاقمندیهای یکسان میتوانند یکدیگر را پیدا نموده و به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات داشته باشند. این شبکه در سال 2017 بیش از 32 میلیون کاربر و 280 هزار گروه در سراسر جهان دارد.
منابع:support day و virgool