1- توجه
یک جمله قدیمیهست که میگوید: “مردم به دانستهها و دانش شما توجهی نمیکنند، تا زمانی که بدانند شما چقدر توجه میکنید”. واژه توجه کردن و معنای ضمنی نهفته در آن جمله اشاره به توجه کردن به دیگران دارد و نه به خود شما.
زمانی که شما بخوبی به کمک کردن به دیگران توجه میکنید، این رویکرد در تمام مطالب و مواردی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید بازتابی از خودش نشان داده و شما پاسخ کار خود را ده چندان میبینید!”
2- کنجکاوی
به این سوال من توجه کنید: در نظر شما چه کسی جالب و جلب توجه کننده است؟
- کسی که خودش به تنهایی آدم جالبی باشد
- کسی که نسبت به شما علاقمند است؟
- کسی که نسبت به شما علاقمند است و خودش هم آدم جالبی است؟
پاسخ به این سوال هم میتواند مورد دوم و هم مورد سوم باشد، اما حداقل میتوان گفت که به احتمال خیلی زیاد، مورد اول نیست.
زمانی که در مورد دیگران کنجکاو نیستید، به چیزی که برای دیگران اهمیت دارد دیگر گوش فرا نداده و توجه نمیکنید (چرا که بیشتر زمان خود را بر خود و کارهای خودتان متمرکز میکنید.) زمانی که به موارد مورد اهمیت دیگران گوش نمیدهید، خیلی راحت میتوان گفت به آنها و علایق آنها توجه هم نمیکنید و حتما برای آنها جالب نخواهید بود. بنابراین، همه چیز با کنجکاوی آغاز میشود. این قدم اول است.
3- مشارکت و همکاری
شما باید چیزی به مجموعهای که در آن هستید اضافه کنید. البته چه بهتر که آن چیز، مورد با ارزشی باشد. مشارکت داشتن در شبکههای اجتماعی خیلی خوب است، اما مشارکت در کنار همکاری، این مشارکت را با ارزش تر میسازد. افرادی هستند که سعی میکنند از شبکههای مجازی دوری کنند، با این توجیه که این شبکهها بیش از اندازه شلوغ و پر هم همه است. آنها هم درست فکر میکنند و هم در اشتباه هستند. بله، شلوغ و هم همه درست است. اما این دلیل نمیشود که از شبکههای اجتماعی دست بکشیم. در حقیقت، این خودش میتواند دلیلی باشد برای اینکه با سرعت وارد آن شوید و همکاریهای با ارزشی را در آن داشته باشید و بدین ترتیب نسبت “سیگنال به نویز” را برای خودتان بالا ببرید. با انجام دادن کارهایی که دیگران انجام نمیدهند، خود را نسبت به بقیه برجسته و بارز کنید.
4- محتوا
محتوا اساس و پایه مشارکت در هر شبکه اجتماعی است – خواه این مشارکت انتشار یک مطلب در وبلاگ، یک پادکست، یک فایل ویدئویی یا یک پست در توئیتر باشد – تمامیاینها جزء فعالیتهای تولید محتوا برای شما در نظر گرفته میشود. اگر پیوسته محتوای قابل توجه و جذابی تهیه کنید که بر نقاط درد مخاطبین خود توجه داشته باشد، ترکیب برندهای در اختیار خواهید داشت.
تولید محتوای با کیفیت نیاز به وقت دارد و تولید محتوای با کیفیتی که بطور کامل بر مخاطب شما تمرکز داشته باشد نیازمند زمان بسیار زیادی میباشد. میتوانید به این موضوع فقط به عنوان یک “کار خسته کننده” نگاه کنید یا آن را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. اگر به شکل دوم آن را در نظر بگیرید، مطمئنا از زمان صرف شده برای آن بازده بیشتری کسب خواهید کرد.
5- وضوح و روشنی
وضوح و روشنی در این مقوله تاثیری یکسان بر هر دو طرف مخاطب و آغاز کننده ارتباط بر جای میگذارد. بطور پیش فرض، واضح است که محتوای خوب و مناسب مفهومیواضح و روشن در خودش جای داده است. من به این موضوع “وضوح و روشنی” از نقطه نظر مخاطب نگاه میکنم. دقیقا در همین لحظه در مقولههایی که برای آنها دارای اهمیت است، آنها بدنبال وضوح و روشنی در مطلب و محتوای ارائه شده میباشند. هر کاری که در پی انجام دادن آن باشند، همیشه با گزینهها و انتخابهای مختلفی برای آن روبرو بوده و محتوای شما اگر در روشن ساختن موضوع به آنها کمک کند، مطمئنا محتوای تولید شده توسط شما را دوست خواهند داشت!
“محتوای شما خوب و با ارزش خواهد بود، اگر باعث شود مخاطب از فضای آکنده از سردرگمیبه فضایی روشن و بدون سردرگمیوارد شود.”
سردرگمیباعث از بین رفتن با ارزش ترین منبع یک فرد میشود – و آن زمان است. اگر محتوای شما موجب از بین رفتن سردرگمیبرای مخاطب شود، به وی هدیه با ارزشی داده اید.
6- گفت و شنود
در رسانههای اجتماعی، شما با تعامل و سرگرم کردن مخاطب برنده میشوید. این سرگرمیسطح بالاتری از ارتباط عاطفی است که با گفت و شنود آغاز میشود. گفت و شنود فضایی است که در آن دو یا چند نفر در حال گوش دادن و صحبت کردن با یکدیگر هستند. هم گوش دادن و هم صحبت کردن در برقراری تعامل در رسانههای اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. هر قدر بیشتر در گفت و شنودهایی که موجب افزایش ظرفیت جمعی شرکت کنندگان میشود، مشارکت داشته باشید، نتیجه بیشتری از این سرمایه گذاری نصیب شما میشود. هر گفت و شنودی در این فضا دارای اهمیت است. گفت و شنود یک رابطه دو سویه است و در حالیکه هیچ گفت و شنودی بطور حتم منجر به تغییر مسیر یک شغل، یک شرکت، یک رابطه یا یک زندگی نمیباشد – اما یک گفت و شنود موثر، دارای پتانسیل برای ایجاد چنین تغییراتی میباشد.
7- خلاقیت
تقریبا هیچ چیزی نمیتواند به عنوان سد و مانع حقیقی برای ورود به شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شود – به این معنا که هر کسی در هر زمانی قادر به وارد شدن به محیط شبکههای اجتماعی میباشد. بنابراین همواره نیاز به انجام دادن کاری برای متمایز ساختن خودتان نسبت به دیگران دارید. این همان نقطهای است که خلاقیت به کمک شما میآید.
از تخیل خود استفاده کنید و اجازه دهید خلاقیت شما با گذشت زمان در این حوزه تقویت شود. چند دقیقه وقت صرف کنید و ببینید آیا جنبه دیگری برای بیان همان مطلبی که قصد بیان آن را داشتید وجود دارد؟ چه کاری میتوانید بکنید تا چیزی که در حال گفتن آن هستید، جالب تر به نظر برسد؟ آن سرمایه گذاری “بیشتر” را انجام دهید، تا از آن مزایای “بیشتر” هم برخوردار شوید!
8- شخصیت
شخصیت در اینجا خصوصیات اخلاقی و برند شخصی شماست. آن چه که هستید بیشتر از آن چه که میگویید اثر گذار است و به شدت بر درک دیگران از شما تاثیر گذار میباشد. هر قدر برند شخصی شما قوی تر باشد، کلام شما از تاثیر بالاتری برخوردار میشود – این بدان معنا است که نه تنها شما باید در فعالیت در شبکههای اجتماعی سرمایه گذاری کنید، برای رشد کردن و بهتر شدن خودتان هم باید سرمایه گذاری کنید.
9- اجتماع
شما به تنهایی نمیتوانید به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنید. شما برای این کار نیاز به کمک دیگران دارید. اگر از جنبهای دیگر به این موضوع نگاه کنید، میبینید که اجتماع به شما نیاز دارد – همچنان که دیگر افراد موجود در جامعه نیز قادر به دست یافتن به موفقیتهای بزرگ نیستند. هر کاری که میتوانید برای قوی تر شدن جامعه انجام دهید در نهایت موجب منفعت برای تمام اعضای جامعه میشود.
زمانی که نوبت به چگونگی تعامل شما با جامعه میرسد، تمامیاجزاء جامعه با یکدیگر در ارتباط داخلی هستند. سطح تاثیر گذاری شما بر جامعه همزمان با سطح توجه و مشارکت شما در جامعه افزایش پیدا میکند. همچنان که سطح مشارکت شما افزایش پیدا میکند، داشتن مشارکت و توجه ارزشمند تر، آسان تر میشود. به عبارتی این یک چرخه مقدس و پاک است. اگر میخواهید آزمونی سریع از سطح مشارکت و همکاری خودتان در جامعه داشته باشید، این پرسش را از خودتان بپرسید:
اگر امروز از جامعه حذف شوم، خلاء ایجاد شده در جامعه به چه اندازه و کیفیتی خواهد بود؟
هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این پرسش وجود ندارد، اما پاسخ به آن هر چه که باشد باید درک حدودا درستی از ارزشی که شما به جامعه میبخشید را ارائه دهد.
10- شجاعت
دو روش کاملا متفاوت برای مشارکت در رسانههای اجتماعی وجود دارد – یکی به عنوان یک فعالیت مورد علاقه و دیگری بر اساس یک وظیفه و اجبار. اگر فعالیت در این رسانهها برای شما به عنوان یک فعالیت مورد علاقه باشد، نتایج حاصل از آن به مراتب بهتر و بالاتر از زمانی است که این کار را از روی اجبار انجام میدهید. روش فعالیت داشتن در قالب یک فعالیت مورد علاقه، اتخاذ یک جایگاه یا موقعیت معنا دار میباشد که نیازمند اعتماد به نفس و شجاعت میباشد. اتخاذ یک موضع همانند توافق و پذیرش یک مجموعه است. شما بطور خودکار به عضو یک خانواده تبدیل میشوید که اعضای آن دارای موضعی مشابه نسبت به شما میباشند. از طرف دیگر، با دیگر افرادی که موضعی مشابه با شما ندارند، غریبه و بیگانه میشوید. شما برای کنار آمدن با این موقعیت نیاز به شجاعت دارید و البته به خاطر داشته باشید که شما قادر به کسب رضایت همه نیستید.
11- تغییر
اگر دنیا به سرعت در حال تغییر کردن است، زیر سیستم رسانه اجتماعی در حال تغییر با سرعتی دو چندان میباشد.
تنها نکته و عنصر ثابت در رسانههای اجتماعی، تغییر است!
چیزی که دیروز به نظر بسیار جالب میآمد، امروز کالا یا خدمتی عادی به حساب میآید و فردا جزئی از تاریخ است. ابزار، روشها و مدلهای تعامل همه و همه تغییر میکنند. فلسفه و اصول اولیه ممکن است بدون تغییر باقی بمانند اما شیوه ظاهر شدن آنها همواره تغییر میکند. اگر خواهان دست یابی به موفقیت در عرصه رسانههای اجتماعی هستید، نباید با تغییر سازگاری پیدا کنید، بلکه باید آن را با جان و دل پذیرا شوید، باید با آن زندگی کنید و اگر در این بین به خوبی عمل کنید، ممکن است با ایدهها و مشارکتهای خودتان موفق به اثر گذاری بر روند این تغییر شوید.
12- تعهد
حتما این جمله را شندیه اید که هیچ راه میانبری برای رسیدن به نقطهای با ارزش وجود ندارد.
از آنجائیکه برای ورود به رسانههای اجتماعی موانع اندکی وجود دارد، به نظر میرسد که کسب موفقیت در این رسانهها آسان و ساده میباشد. متاسفانه چیزی که در حال مشاهده آن هستید تنها نوک کوه یخ است. رسانههای اجتماعی موجب آسان تر شدن هیچ چیزی نمیشوند. ممکن است موجب سرعت بخشیدن به فرایندها شوند، اما در آسان تر شدن آنها نقشی ندارند.
رسانههای اجتماعی را به عنوان یک “تقویت کننده” کاری که انجام میدهید در نظر بگیرید. اگر در حال انجام دادن کار مهمیهستید، این رسانههای اجتماعی میتوانند اثر این کار را برای شما تقویت کنند. با این وجود، شما باید خودتان را برای انجام آن کار مهم آماده کنید که خود به تعهدی جدی نیاز دارد. زمانی که به عنوان یک بازیکن در رسانههای اجتماعی قرار میگیرید، نسبت به قبل، علنی تر بوده و از پوشش کمتری برخوردار میباشید – به این معنا که شما برای همگام شدن با وعدههای حاصل از برند شخصی خودتان به تعهد به مراتب بالاتری نیاز دارید. اگر برای چند روز بدون ارائه “ارزشی” به مجموعه دوستان خودتان از نظرها غایب شوید، به شدت از اعتبار برند خودتان کاسته اید.
همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که شبکههای اجتماعی ابزاری هستند که دارای کاربردهای چندگانه میباشند. برخی از این کاربردها بسیار مفید هستند و به گسترش و رونق کسب و کار شما کمک میکنند و برخی از آنها هم میتوانند بسیار هولناک باشند و در مدت چند روز، برند شما را نابود کنند. قبل از شیرجه در این اقیانوس، حتما مطالعه کافی انجام دهید، استراتژی شفافی تدوین کنید، تیم خوبی را شکل دهید و خود را مجهز به همه وسایل نجات کنید.
منبع: رضا امیدسالاری در لینکدین